Autók a föld alatt

A nagyobb, több épületből álló, sokszáz lakásos lakóparkoknál a legtöbb fejlesztő ugyanazt a sémát követi: az épületek között hagyományos úthálózatot építenek ki, utcákkal, járdákkal, parkolóhelyekkel. Ez egy viszonylag egyszerű megoldás, a legtöbbekben fel sem merül, hogy ezzel bármi probléma volna, másképp is lehetne csinálni. Pedig az utcák elválasztják egymástól az épületeket, felszabdalják a lakóparkot, amelyek így nem tudnak valódi egységes közösségként működni. A felszínen pedig az aszfalt, jobb esetben a térkő dominál, az értékes zöld területek kis szigetté zsugorodnak. Munkánk során mi már régebben felismertük, hogy a felszínt a kerteknek és a járókelőknek elsősorban pedig a lakóparkban élőknek kellene fenntartani, ennek a gondolatnak a jegyében terveztük több korábbi lakóparkunkat is. A Metrodom Parkban vagy a Metrodom Őrmezőn az épületek között zárt parkot, a városközponti funkciót betöltő Metrodom Panoráma esetén pedig sétálóteret és sétálóutcákat alakítottunk ki, a teremgarázsok pedig mindhárom esetben a felszín alá kerültek, a telekhatáron lévő kapukkal, lehajtókkal.

A Metrodom River esetén is ezzel a céllal vágtunk bele a tervezésbe, a kihívást azonban a telek mérete, a 30.000 négyzetméter, az egymástól 40-50 méterre lévő épületek közötti távolság jelentette. Ilyen léptékben elsőre lehetetlennek tűnt az autóforgalom teljes kiszorítása, a közelebbi-távolabbi lakóparkokban sem próbálkoztak ilyesmivel, mindenhol inkább hagyományos utakat építettek ki. De nem tudtuk elengedni, az első ötletet, a teljes felszínt elfoglaló park lehetőségét, és végül úgy döntöttünk, hogy a teljes úthálózatnak, melyet mindenki más a felszínen rajzolt volna meg, a föld alá kell kerülnie. A Metrodom Riveren így a Budafoki útnál egy 2+1 sávos, a kétirányú forgalmat bonyolító csomópontot építünk, ahol egy rámpán azonnal a föld alá vezetjük a forgalmat. Itt egy kb. 250 méter hosszú, 2x1 sávos úton folyik majd a közlekedés, ahol két útkereszteződéssel, az ahhoz kapcsolódó utakon érhetik el a lakók az épületek alatt lévő teremgarázsokat. Így ugyanolyan kényelmes lesz az autósközlekedés, mint minden új házban, ugyanúgy mindenki a saját lakása közelében az épület alatti teremgarázsban tud parkolni, a felszínen azonban ebből semmi sem lesz látható. A kerítéssel körbezárt parkban nyugodtan lehet sétálni, biciklizni, rollerezni, babakocsit tologatni, és a kisgyerekeket sem kell félteni az autósoktól, motorosoktól. Itt nem leszenek az épületek mellett parkoló, a gyalogosforgalmat akadályozó autók, nem lesznek felbőgő motorok, rosszul beállított, a lakókat felzavaró riasztók.

További előnye ennek a megoldásnak, hogy nem csak autókkal és motorbiciklikkel, de kukásautóval és kukákkal sem fog senki az épületek között a kertben találkozni. A Metrodom Riverben ugyanis nem a földszinten, hanem a pinceszinten találhatóak a szellőztetett kukatárolók a konténerek pedig szintén a föld alatt gurulnak majd ki a Budafoki útig, ahol külön kialakított helyen várják majd a kukásautókat.

A lakóparkba érkező látogatók, futárok számára egy kis vendégparkolót alakítunk ki a bejárat közelében a felszínen, ahol szigorúan korlátozott ideig meg tudnak állni (ezt a lakópark biztonsági őrsége fogja ellenőrizni), és a járművet hátrahagyva, ők is a felszínen, gyalogosan juthatnak majd el az épületekig.