szerződés és jog
Egy általános, az ingatlan és a vevő konkrét egyéni adatait nem tartalmazó tervezetet igény esetén ingatlantanácsadód fog küldeni neked. Ez a tervezet tartalmazza az adott házunkra vonatkozó lényeges kikötéseket és feltételeket, az átadási és fizetési határidőket, stb. Az ingatlan kiválasztása, a vevők adatainak megadása után az eljáró ügyvédi iroda készíti el a már minden adatot tartalmazó tervezetet, melyet az adott ügyvéd fog neked megküldeni.
Adásvételi szerződéseink elkészítésében a társasház bejegyeztetésében, illetve a teljes körű földhivatali ügyintézésben a Szabó Kocsis Ügyvédi Iroda működik közre. A munkájuknak a díját a Metrodom fizeti, beleértve az elő- és végszerződés megkötését, a Földhivatali eljárás díját is. (Ha viszont utólag te kezdeményeznéd a szerződésmódosítást adatváltozás, bankváltás, vagy bármi más miatt, az ügyvédi iroda ezért neked fogja felszámítani a munkadíjukat.) Lehetőséged van arra is, hogy saját ügyvédet vonj be a szerződés előkészítésébe, aki a te megbízásod szerint jár el és képvisel téged. A saját ügyvéded díját viszont természetesen neked kell fedezned.
A rövid válasz, hogy nagyon részletes, számíts rá, hogy az épület készültségétől függően 8-16 oldalt kell elolvasnod. Ez azért van, mert nálunk nincsenek általános szerződési feltételek, máshol megtalálható apróbetűs részek, minden a vásárlás szempontjából lényeges részletet és körülményt tartalmaz a szerződés. Így kitérünk a vételárra, a fizetési ütemezésre, a lakás elkészültére és átadására, a különböző határidőkre, a műszaki tartalomra, és sok más háttéradatra, tényre is. A lakásvásárlási szerződésekhez mindig tartozik egy alaprajz és egy műszaki leírás is, ha pedig az épület elkészült, akkor az energetikai tanúsítvány is. (A még kivitelezés alatt álló épületeinknél a garantált energetikai besorolást a műszaki leírás tartalmazza.) A szerződést tartalmáról, fontosabb részleteiről, a jogi háttérről az ingatlantanácsadódtól kapott, vagy honlapunkról letölthető ügyféltájékoztatónkban olvashatsz részletesebben.
Igen, a vásárlás akkor is megoldható, ha emiatt nem tudsz Magyarországra utazni. A lakást más is megnézheti, kiválaszthatja helyetted, a szerződésre pedig több megoldási lehetőséget is kínálunk. Az egyik a távszerszerződés, amelynek feltételeiről ingatlan tanácsadódtól tudsz tájékozódni. Ha ez valamiért nem megoldható, bármelyik magyar nagykövetségen vagy konzulátuson adhatsz meghatalmazást egy itt élő családtagodnak, barátodnak, hogy aláírja helyetted a szerződést. Ha ez túl bonyolult lenne, például a távolság miatt, a legegyszerűbb megoldás az, hogy helyetted egy családtagod köti meg az előszerződést, melyben rögzítjük, hogy a végleges szerződésben már te leszel a vevő. Ez azonban csak akkor működik, ha a végszerződés aláírására ide tudsz utazni.
Ha saját adataidban találsz eltérést, elírást, ezt mindenképpen jelezd! Ha valamilyen rendelkezéssel nem értenél egyet, vagy valamit hiányolnál a szerződésből, a témakörtől függően vagy az ügyvéd, vagy ingatlan tanácsadód fog tudni erre választ adni. Szerződéseinket úgy kötjük, hogy a lehetőségekhez képest figyelembe vesszük vevőink igényeit, adottságait, helyzetét, de erre csak bizonyos korlátok között van lehetőség. A szerződés nagyobb része a meglévő fizikai, jogi adottságokat részletezi, beleértve a projektet finanszírozó bank számos előírását is. Ezeken akkor sem tudunk változtatni, ha számodra ez a vásárlás alapfeltétele volna.
Az építkezés megkezdését követően jó darabig úgynevezett előszerződést kötünk. Ez már tartalmaz minden, az adásvétellel kapcsolatos lényeges részt, az ingatlan főbb adatait, a vételárat, a különböző határidőket, beleértve az átadást is. Ezek az adatok, az általunk vállalt kötelezettségek, az ár később sem változik, a végszerződés ezekben a lényeges kérdésekben nem fog eltérni az előszerződéstől. Az átadás közeledtével kötjük meg a végleges adásvételi szerződést (amit a jogászok egyszerűen csak szerződésnek neveznek), ebbe már olyan részletek is bekerülnek, mint például a vásárláshoz használt bankhitel, állami támogatás összege, a hitelt nyújtó bank neve. Sok olyan adatrészlet van, amelyek az előszerződés megkötésekor még nem ismertek, nem döntöttél még róla, esetleg később még változhat, így sokkal egyszerűbb ezeket egyben kezelni, és csak a végleges adásvételi szerződésbe belefoglalni.
A szerződéskötés helyszíne cégünk Teve u. 33-41./C alatt található központi irodája. Kérjük, még véletlenül se az építkezésre, a társasházhoz, ott lévő értékesítési irodánkba menj! Ha autóval érkeznél, előzetesen jelezd ingatlan tanácsadódnak, és gondoskodunk parkolóhelyről! Akadályoztatás, vagy valamilyen különleges körülmény esetén lehetőség van távszerződés kötésére is, ennek feltételeiről, követelményeiről ingatlantanácsadód tud részletekkel szolgálni. A szerződéskötésnél nem csak az összes vevőnek kell személyesen jelen lennie, de kiskorú vevő esetén a törvényes képviselőnek, haszonélvezet esetén pedig a haszonélvezőnek is. Fontos, hogy mindenkinél ott legyenek a szerződéskötéshez szükséges iratok és igazolványok, ezek alapesetben a személyi igazolvány vagy útlevél, a lakcímkártya és az adókártya. Céges vásárlás, külföldi lakhely vagy állampolgárság esetén más iratokra van szükség, kérlek, ezt előzetesen egyeztesd az ügyvéddel vagy ingatlan tanácsadóddal! A szerződéskötés során a közreműködő ügyvéd mellett mindvégig számíthatsz ingatlan tanácsadód személyes segítségére is.
Először is, a vételár 10%-át kitevő foglalót mindenképpen meg kell fizetned, legkésőbb közvetlenül az (elő)szerződés aláírása után. A 10%-os foglaló megfizetését a mi banki finanszírozási szerződésünk írja elő, ezért ettől nem tudunk eltérni. A foglalót alapvetően banki átutalással tudod megfizetni, a szerződésben megadott bankszámlaszámra, de ha szeretnéd, az adott bank fiókjában személyesen is befizetheted a számlánkra. Mi azonban sem a szerződéskötéskor, sem máskor nem tudunk készpénzt átvenni, és bankkártyával sem tudsz irodánkban fizetni. Fontos, hogy a foglaló az (elő)szerződés létrejöttének, érvényességének a feltétele. Ha az (elő)szerződés aláírását követően elmulasztod a foglaló megfizetését, akkor a szerződés létre sem jön. Ilyenkor a foglalást egyszerűen leszedjük és a lakást más érdeklődő számára értékesítjük.
A foglaló az egyik fontos biztosítéka annak, hogy az eladó és a vevő is rendben teljesíti a szerződésben foglalt kötelezettségeit. Ha mi nem tudnánk teljesíteni, és a szerződésben foglaltak szerint elállsz a szerződéstől, a foglaló dupláját fizetjük vissza neked, és természetesen visszakapod a más jogcímeken részünkre megfizetett vételárrészt is, ha van ilyen. Ha viszont te nem tudod a szerződésben írtak szerint kifizetni az ingatlant, esetleg nem veszed át azt, és mi vagyunk kénytelenek elállni, csak az egyéb jogcímeken esetleg megfizetett vételárrészeket kapod vissza, a foglalót azonban elveszíted. Természetesen az egyik vagy a másik fél hibáján, szerződésszegésén kívül több más oka is lehet a szerződés megszűnésének, felbontásának. Ilyenkor a fő szabály az, hogy a foglaló a többi vételárrészhez hasonlóan visszafizetésre kerül, de ha a megszüntetéshez közös megegyezésre, megállapodásra van szükség, akkor a körülményektől függően lehet eltérés.
Ha valamilyen okból szeretnél elő- vagy végszerződéseden módosítani (ez leggyakrabban hitelből történő vásárlás esetén a bank kérésére szokott felmerülni), fordulj ügyfélmenedzsmentünkhöz! Velük tudod egyeztetni módosítási igényeidet és a lehetőségeidet, ezután pedig megszervezik és lebonyolítják az ügyvédi irodával a módosítást. Fontos, hogy a módosításhoz mindkét fél, tehát a Metrodom egyező akarata szükséges, és olyan részleteken, amelyek például a projektfinanszírozó bankkal kötött megállapodásunkba ütköznének, nem fogunk tudni módosítani.
Mindenkinek az életében lehet olyan változás, ami miatt a már megkötött szerződés ellenére sem tudja vagy szeretné megvásárolni a kiválasztott lakást. Ha ilyesmi történne, kérlek, mielőbb jelezd ezt ügyfélmenedzsmentünknek, ők tájékoztatnak a lehetőségekről. A foglalóval kapcsolatos szabályok azonban nem véletlenül léteznek, ha a szerződésben meghatározott eseteken kívül eső okokból, egyoldalúan lépnél ki a szerződésből, vagy késedelembe esel, akár az ingatlan átvételével, akár a fizetéssel, akkor számolnod kell foglalód elvesztésével.
Ha az (elő)szerződés megkötése után, akár mert eleve így tervezted, akár mert meggondoltad magad, eladhatod a lakásodat. Ezt legegyszerűbben és legtisztábban azután tudod megtenni, ha megtörtént a társasház megalapítása, a tulajdonjogodat pedig bejegyezték. Ha már ezt megelőzően keresnél vevőt, ezt nem szeretnénk sem akadályozni, sem megtiltani neked. Ugyanakkor tudnod kell, hogy ebben aktív közreműködésünkre, segítségünkre sem számíthatsz. Nem fogjuk tudni neked biztosítani a birtokba nem adott lakás mutatását, és ha találsz vevőt, neked, a saját nevedben kell vele szerződnöd. A Metrodommal kötött adásvételi szerződésed ettől nem fog megszűnni, módosulni, a vevőd nem lép a helyedbe a velünk kötött adásvételi szerződésedben.
Tulajdonjogodat a földhivatal fogja bejegyezni az ingatlan tulajdoni lapjára, de ennek megtörténtéhez több feltételnek is teljesülnie kell. Először is szükség van arra, hogy a kormányhivatal kiadja az épületre a végleges használatba vételi engedélyt, ami többek között a költözhetőségnek is az előfeltétele. Ha ez megvan, kezdeményezzük a társasház bejegyzését, illetve az egyes ingatlanokhoz tartozó önálló albetétek, tulajdoni lapok megnyitását. Ezzel párhuzamosan teljes egészében ki kell fizetned az ingatlant. Az utolsó vételárrész beérkezését követően, beadjuk a földhivatalhoz a tulajdonjog bejegyzéséhez hozzájáruló nyilatkozatunkat, ami alapján a földhivatal bejegyzi a tulajdonjogodat az albetétre. Ez akár több hónapot is igénybe vehet, de előbb-utóbb megküldik erről a határozatukat az ügyvédi irodának, amely ajánlott levélben értesít a bejegyzés megtörténtéről.