GY.I.K.
A szerződés aláírását követően már nem ingatlan tanácsadónk, hanem ügyfélszolgálatunk fog mindenben a rendelkezésére állni. Elérhetőségét honlapunkon találja meg! Ügyfélszolgálati munkatársaink rögzítik az Ön befizetéseit, intézik az ingatlan átadását, szükség esetén közreműködnek a banki ügyintézésben, kezelik a felmerülő problémákat és az esetleges panaszokat, ezért kérjük, hogy bármilyen kérdés vagy gond esetén első körben velük vegye fel a kapcsolatot! Minden házunknak dedikált ügyintézője van, aki jól ismeri a házat, az ott ingatlant vásároló ügyfeleinket, így az Ön számára is egyszerűbb lesz az ügyintézés.
A lakás megvásárlását követően a megadott keretek között lehetőség van változtatni a terveken, burkolatok és beltéri ajtók közül lehet választani, extra termékeket kérni. A választásban a Metrodom műszaki konzultációjának csapata segít, elérhetőségüket honlapunkon a www.metrodom.hu/muszaki-konzultacio oldalon találja meg. A műszaki konzultáció menetéről a 6. fejezetben olvashat részletesebben.
Valamennyi, a Metrodom-csoport beruházásában készülő lakóház építését saját generálkivitelező cégei, a Metrodom Kivitelező és Metrodom Építő Kft. végzik, ami garancia a minőségre és a vállalt határidőkre. A kivitelezők munkatársai a lakóépületek kivitelezésében évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkeznek, a házak építését irányító építésvezetők többszáz lakásos társasházak kivitelezését menedzselték sikeresen.
Ügyfeleink kivitelező munkatársaival a vásárlás során nem kerülnek közvetlen kapcsolatba, garanciális szolgáltatásainkat azonban ők nyújtják.
Új építésű lakás megvásárlása esetén komoly illetékkedvezményben részesül a vevő: az új lakások vételárának első 15 millió forintjára semmiféle illetéket nem kell fizetni, ami egy 15 milliós lakás esetén 600 ezer forintos megtakarítást jelent. Az ennél drágább, legfeljebb 30 millió forint értékű lakásoknál is csak a vételár 15 milliót meghaladó részére kell 4% illetéket megfizetni. (Teljes illetéket csak a 30 millió forintnál drágább új építésű lakásokra kell fizetni.)
Az új lakás vásárlását az állam is támogatja, 3 gyermek esetén a vissza nem térítendő támogatás akár 10 millió forint is lehet. A támogatásra való jogosultság a lakás méretétől, életkortól, családi állapottól és a gyermekek számától függ. Mivel az ezekre vonatkozó jogi szabályozás elég bonyolult, és rendszeresen változik, a jogosultságról és a támogatás konkrét mértékéről érdeklődjön a nagyobb bankoknál (pl.FHB, OTP). A legfontosabb tudnivalókat és a konkrét összegeket azonban honlapunkon is megtalálja.
Egy új építésű lakásra – főleg a projektfinanszírozó banktól – egyszerűbben és könnyebben lehet hitelt felvenni, mint a használt lakásra. Itt nem fordul elő az a kellemetlen meglepetés, hogy az értékbecslő a tényleges vételár 60%-ára becsülje utólag a lakás értékét, a hitel biztosítékaként pedig nem kell drága biztosítást kötni az ingatlanra, mivel minden épületünk biztosítva van. A hitelfelvétel során pedig, ha bármilyen gond adódik, számíthat vevőkapcsolatunk segítségére, akik közvetlenül az Ön hitelügyintézőjével veszik fel a kapcsolatot és eljuttatják részére a társasház alapító okiratát vagy más iratokat, sok időt és fáradságot takarítva meg ezzel Önnek.
Új lakás esetén nincsenek meglepetések a tulajdoni lappal kapcsolatban, az új építés miatt kizárt a rendezetlen, zavaros tulajdonviszony és persze csalók miatt sem kell aggódnia. Az adásvételben egy nagyon tapasztalt, ingatlanjogra szakosodott ügyvédi iroda működik közre, amelynek munkája csak az Ön tulajdonjogának bejegyzésével ér véget.
Újonnan megalakult társasházaink előélete miatt nem kell aggódni, hiszen teljesen tiszta lappal indulnak. Itt biztosan nincs eladósodva a ház, nem pereskedik a szomszédokkal vagy a lakókkal és biztosan nem fog a beköltözés után levelet kapni a közös képviselőtől, hogy sürgősen be kellene fizetni néhány százezer forintot, mert életveszélyes a lift/tető/gázvezeték stb.
Hála a kötelező előírásoknál igényesebb hőszigetelésnek (2021-től házaink minimum “BB – Közel nulla energiafelhasználású” minősítésű energetikai tanúsítvánnyal rendelkeznek) és a hőlégszivattyús Dual Eco hűtési-fűtési rendszernek, nálunk nem kell magas fűtésszámlákat fizetni, és a cirkó vagy a gázkonvektor javítási és karbantartási költségeivel sem kell számolni. Az egyedi hőmennyiségmérőknek és vízóráknak köszönhetően csak a saját tényleges fogyasztását fizeti, és a közös költséget sem duzzasztják olyan tételek, mint a magas felújítási alap-befizetés.Hála a kötelező előírásoknál igényesebb hőszigetelésnek (házaink minimum “CC – korszerű” minősítésű energetikai tanúsítvánnyal rendelkeznek) és a házközponti fűtésnek, nálunk nem kell magas fűtésszámlákat fizetni, és a cirkó vagy a gázkonvektor javítási és karbantartási költségeivel sem kell számolni. Az egyedi hőmennyiségmérőknek és vízóráknak köszönhetően csak a saját tényleges fogyasztását fizeti, és a közös költséget sem duzzasztják olyan tételek, mint a magas felújítási alap-befizetés.
Házainkban központi, gáztüzelésű kazán gondoskodik a fűtésről és a meleg vízről, amely ma az egyik legköltséghatékonyabb megoldásnak számít és a lakóknak is a legkényelmesebb. A lakásokon belül minden helyiség hőmérsékletét saját igényeinkhez igazíthatja a termosztátok segítségével, a folyosókon lévő órákat az Ön zavarása nélkül lehet leolvasni és így mindenki valóban a fogyasztása szerint fizet.
Egy új építésű lakás esetén nem csak a lakás, de a ház is vadonatúj: a falak, a hő- és vízszigetelés, a tető, a lépcsőház, a vezetékek, a liftek – azaz minden. Itt nem kell azon töprengeni, mint egy “eladásra felújított” lakás esetén, hogy mi van a friss festékréteg alatt. És nem csak minden vadonatúj, de minőségi és korszerű is. A beépített anyagok márkás termékek, melyek Európában készültek, és rendelkeznek a szükséges tanúsítványokkal. A Metrodom házaiban nincsenek váratlan csőtörések, elakadt liftek, megvetemedett ablakok, nyikorgó parketták, mint a régi házakban.
Házainkra és lakásainkra az épület átadásától számított 3 év teljes körű jótállás jár, melyet kivitelező cégeink, a Metrodom Kivitelező vagy Metrodom Építő Kft. teljesít. A jótállás nem csak a külsőségekre terjed ki, a láthatatlan részek minőségéért és működéséért épp úgy felelünk, mint a láthatóakért. Ez a garancia pedig nem csak a lakásra, hanem az egész épületre, a közös területre, gépészetre, elektronikára is vonatkozik, a kazánoktól a burkolatokon át a tetőig – gyakorlatilag mindenre. Metrodom biztonság nevű szolgáltatásunk azonban ennél is többet nyújt, a jótállás 3 éves időtartamára, non-stop vész eseti segélyszolgálatot és hibaelhárítást biztosítunk, amely több, garanciális körbe nem tartozó helyzet esetén is segít, pl: az ajtózárba tört kulcs. Szolgáltatásunknak szintén részét képezi egy ingyenes, a lakás ingóságaira vonatkozó biztosítás, amely a műszaki problémák, balesetek mellett többek között betörés okozta károkra is védelmet nyújt.
Az új lakásokat az önmagukra és környezetükre az átlagosnál jóval igényesebb emberek vásárolják. Házainkban elenyésző az esélye, hogy graffitivel találkozzon a falakon, kutyapiszokkal a liftben, és este nem kell a szomszéd részeg ordibálását hallgatni. Itt igazi lakóközösség van, az emberek odafigyelnek egymásra és a házra is, és a közös költség fizetésével is jóval kevesebb probléma van, mint egy átlagos házban.
Különösen az építkezés kezdetekor számít jó befektetésnek lakást vásárolni, mivel az ingatlanok ára a ház átadására jellemzően 15-20%-ot emelkednek, ami 1-2 év alatt igen tekintélyesnek számít, főleg annak fényében, hogy a szerződéskötéskor elég csupán a vételár 10%-át befizetni. Az új lakások később is tartják értéküket, és se a kiadásukkal, se az eladásukkal nem szokott gond lenni, azaz hosszabb távú befektetésnek is kiválóak.
Míg a régi házakban a szolgáltatások általában kimerülnek a heti takarításban, az új házak a viszonylag sok lakásnak köszönhetően megengedhetik maguknak az állandó, professzionális takarítás mellett a gondnokot, a kertészt és a lakók döntése szerint a 24 órás állandó portaszolgálatot is. Így a ház és a kert mindig tiszta és rendezett, nincsenek kiégett villanykörték, eldugult ereszek, elromlott zárak. Házainkban ráadásul rendszerint van a lakók által ingyen használható, zárható babakocsitároló és biciklitároló is – ezekről érdeklődjön ingatlan tanácsadóinknál!
Az új épületeknek és lakásoknak meg kell felelniük a hatályos, szigorú és részletekbe menő építési előírásoknak és figyelembe veszik azokat a lakói elvárásokat, amelyek még egy-két évtizede sem voltak maguktól értetődőek. Egy új házban nem kell lépcsőzni a babakocsival, sötét, rosszul megvilágított folyosókon botladozni, nem lesnek be a körfolyosón járók a nappaliba vagy a konyhába, megvan a helye a mosó- és mosogatógépeknek, és a mikró sem veri le a biztosítékot. Az új házak sokkal biztonságosabbak, ergonomikusabbak, használhatóbbak és élhetőbbek, mint a sok évtizedes épületek.Az új épületeknek és lakásoknak meg kell felelniük a hatályos, szigorú és részletekbe menő építési előírásoknak és figyelembe veszik azokat a lakói elvárásokat, amelyek még egy-két évtizede sem voltak maguktól értetődőek. Egy új házban nem kell lépcsőzni a babakocsival, sötét, rosszul megvilágított folyosókon botladozni, nem lesnek be a körfolyosón járók a nappaliba vagy a konyhába, megvan a helye a mosó- és mosogatógépeknek, és a mikró sem veri le a biztosítékot. Az új házak sokkal biztonságosabbak, ergonomikusabbak, használhatóbbak és élhetőbbek, mint a sok évtizedes épületek.
Ez az egyik legnehezebben megfogható, mégis legfontosabb szempont: egy új házban és lakásban egészen máshogyan érzi magát az ember, mint egy régiben, mintha egy 30 éves Ladából ülnénk át egy, a szalonból frissen elhozott autóba. A rengeteg kis probléma, mint a beszakadt ajtajú postaláda, a mocskos kuka, a mozgó kő a folyosón, a gurgulázó csövek, a fél tucat zárral szerelt, ráccsal védett bejárati ajtók, melyeket oldalakon át lehetne sorolni, hirtelen és egy csapásra megszűnik. A változást persze nagyon könnyű megszokni és szinte fel sem tűnik, amíg vissza nem látogatunk egy régi épületbe. Nem véletlen, hogy akik új lakást vásároltak, továbbköltözésük esetén is ragaszkodni szoktak az új építésű vagy újszerű ingatlanhoz.
A régi házban lakók számára súlyos probléma a vagyonbiztonság. A mi házainkban ez szinte ismeretlen, mivel az általunk beépített acéltokos, acéllemez biztonsági ajtók gyakorlatilag betörésbiztosak, a minőséget a MABISZ-tanúsítvány is igazolja – hacsak nem hagyjuk a lábtörlő alatt a lakáskulcsot, nem kell aggódnunk a betörők miatt. Azokat a házainkat pedig, ahol kamerarendszer, portaszolgálat vagy biztonsági őrség működik, még a próbálkozó betörők is messziről elkerülik.
Valamennyi Metrodom lakásban modern, többek között a hűtést és a fűtést is ellenőrző és vezérlő okosotthon rendszer kerül beépítésre. A nyílt rendszert ügyfeleink igény szerint bővíthetik és kiegészíthetik, ehhez igénybe vehetik a Metrodom támogatását is. Amennyiben előre tudják, hogy olyan termékeket szeretnének majd beépíteni, amelyek vezetékes áramellátást (230 V) igényelnek, mint például a kamera, ezeket a plusz elektromos kiállásokat is megrendelheti a műszaki konzultáció első körében. Az alaprendszer által nem tartalmazott további okostermékek és kiegészítők beszerzését, beszerelését és installálását a Metrodom nem vállalja, ezeket a lakás átvétele után a rendszer szállítójától, vagy más vállalkozótól tudja megrendelni.
A Metrodom házai banki finanszírozással épülnek, azaz az építkezés pénzügyileg független az értékesítéstől, a vevői befizetésektől, a külső pénzügyi környezettől. A házak felépítéséhez szükséges forrást cégünk, illetve a finanszírozó bankok (Takarék Kereskedelmi Bank, OTP, stb.) biztosítják, pénzhiány miatt ezért nem fog leállni az építkezés. Mivel pedig generálkivitelezőink csak a Metrodom házait építik, a Metrodom Kivitelező és Metrodom Építő Kft. is biztonságban van anyagilag, nem fog tönkremenni, és emiatt az építkezés csúszni, mert egy másik megrendelő nem fizette ki.
A legfőbb garancia, hogy a vevő a 10% foglalón + 10% előlegen kívül gyakorlatilag semmit sem kockáztat (illetve ahogy lejjebb olvasható, még azt sem), a vételár teljes fennmaradó részét csak az építkezés befejezése (műszaki átadás) és a használatbavételi engedély kiadása után, költözéskor kell megfizetni.
A vevői befizetések a projektet finanszírozó Bank által vezetett zárolt óvadéki számlára érkeznek (készpénz-befizetést a cég nem is fogad), amely csak azt követően válik a Metrodom számára szabaddá, ha az egész épület elkészült, és a teljes projektfinanszírozási hitel vissza lett fizetve. Ügyfeleink akkor sem károsodnak, ha velünk történne valami, a bank ugyanis kötelezettséget vállal, hogy a teljesen kifizetett lakások esetén hozzájárul jelzáloga törléséhez, az ügyvédek pedig beadják a náluk elhelyezett tulajdonjog bejegyzéshez hozzájáruló nyilatkozatot. Vagyis ha Ön kifizette a lakást, mindenképpen meg fogja szerezni a tehermentes tulajdonjogot.
Az épület elkészültére (műszaki átadásra) vállalt, a szerződésben rögzített határidő elmulasztása esetén (kivéve a vis maiort) a cég havi 0,5% kötbérfizetési kötelezettséget vállal, ami bőven fedezi a csúszás okozta károkat (pl. ideiglenes lakásbérlet). Nagyobb, 3 hónapot meghaladó csúszás esetén pedig a vevőnek joga van a foglaló kétszeres visszakövetelése mellett elállni a vételtől. Ezzel együtt megjegyezzük, hogy cégünk még soha, egyetlen házunk átadásával sem csúszott.
A lakóingatlanok áfakulcsára vonatkozó jogszabályok viszonylag gyakran változnak, ahogyan az is, hogy mikor van lehetőség magánszemélyeknek az áfa visszaigénylésére. Utóbbi kötődhet a CSOK felvételéhez, de az adott épület elhelyezkedéséhez is (úgynevezett barnaövezetes fejlesztések). Ezen tájékoztató készültekor a Metrodom valamennyi projektje az 5%-os áfakulcs hatálya alá tartozik (Metrodom River, Metrodom Zugló, Metrodom Green). Az áfa visszaigényelhetőségéről tájékozódhat a honlapunkon, illetve közvetlenül ingatlantanácsadóinktól is.
A minőség legfőbb garanciája, hogy az épületeket a Metrodomhoz tartozó saját építőipari cége, a Metrodom Kivitelező és Metrodom Építő Kft. kivitelezi, így nem fordulhat elő, hogy a kivitelező saját érdekeit előtérbe helyezve megrendelője és a vevők kárára próbáljon meg takarékoskodni. Ugyancsak szavatolja a minőséget a független banki műszaki szakértői és az állandó szakhatósági ellenőrzés is, amit a végén a használatbavételi engedély tanúsít. Szintén a biztonságot szolgálja a 3 évi általános garancia.
Az adásvételi szerződés megkötésében és a földhivatali eljárásban a cégtől független ügyvédi iroda jár el, amely az ügyvédekről szóló törvény szerint mindkét felet egyformán képviseli. A szerződéstervezetet a vevő e-mailben vagy faxon előzetesen megkapja, azt saját ügyvédjével is átnézetheti, aki a szerződéskötés során is közreműködhet a vevő képviseletében.
A személyes adatainak kezelése egyre nagyobb fontossággal bír, hiszen senki sem szereti, ha mindenféle adatbázisba és listákra kerülnek személyes adatai, amit törvényszerűen követnek a kéretlen e-mailek, reklámlevelek és telefonos megkeresések. Ingatlanfejlesztőként ügyfeleink személyes és pénzügyi adatait is kezeljük, ezért az átlagosnál is nagyobb e tekintetben a felelősségünk. A Metrodom hatályos Adatkezelési szabályzatát honlapunk (www.metrodom.hu/) aljára tekerve, a láblécben elhelyezett Adatvédelem nevű linkre kattintva tekintheti meg, de a 2018. február 14-én elfogadott, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezésének megfelelő adatvédelmi szabályzatot Adatkezelési szabályzat teljes szövegét itt találja meg.
Előfordulhat, hogy valamit, ami érdekelné Önt, nem talál meg a leírásban, ennek több oka is lehet.
A legtöbb esetben a műszaki leírás terjedelme korlátozza az apróbb részletek ismertetését. Kívánságára a kivitelező, Metrodom Kivitelező és Metrodom Építő Kft. műszaki konzulensétőlkaphat részletes információt, leírást az egyes termékekről, birtokbaadáskor pedig minden, a lakásába beépített termék tanúsítványát megkapja másolatban.
Az is lehet, hogy az építkezés még nincs abban a fázisban, amikor kiválasztjuk az adott terméket, így értelemszerűen termékmegnevezés sincs a leírásban. Ebben az esetben is a műszaki konzulens tud információkkal szolgálni, de ez csak arra terjed ki, hogy mikor tudjuk az adott terméket nevesíteni. Hangsúlyozzuk, hogy olyan reklamációval, amikor utólag hivatkoznak a műszaki leírásnak ellentmondó szóbeli ígéretre, nem tudunk érdemben foglalkozni.
Felhívjuk a figyelmét, hogy a vételár növekedése miatt a fizetendő tulajdonszerzési illeték összege is növekedni fog ezt cégünknek nem áll módjában kompenzálni.
Több ingatlan – lakás, beálló, tároló – vásárlása esetén minden ingatlan külön adásvételi szerződésben jelenik meg, így sokkal átláthatóbbak és kezelhetőbbek a szerződések. Az ingatlan azonosítása a társasház bejegyzését (albetétesítés) követően a helyrajzi számmal történik, amíg ez nem történik meg, addig az (előzetes) alapító okiratban meghatározott természetbeni címmel. Utóbbi esetben a vevő kifejezett kérésére be tudunk ugyan írni egy úgynevezett “várható helyrajzi számot”, ezért azonban semmilyen felelősséget nem tudunk vállalni. A földhivatal helyrajzi szám kiosztási gyakorlatát ugyanis sok olyan szempont befolyásolja, amelyre nincs közvetlen ráhatásunk, és amely akár a társasház bejegyzését kezelő ügyintézők eseti döntésétől, jogértelmezésétől is függhet.
A Metrodom rendkívül egyszerű és kedvező fizetési ütemezésre ad lehetőséget, a szerződés megkötésekor a vételár 10%-át kell megfizetni foglalóként, a fennmaradó részt pedig a használatbavételi engedély kiadását követően. Önerős fizetés esetén a határidő a használatbavételi engedély kiadását követő 15 nap, hitel, CSOK, lakástakarékpénztár esetén pedig 45 nap. Azt, hogy milyen forrásból fedezi a lakás vételárát, az előszerződésben még nem, csak a műszaki átadás környékén megkötendő végszerződésben kell megadni. Ha már elkészült épületben vásárol lakást, és rögtön végszerződést kötünk, nagyon fontos, hogy még a szerződéskötés előtt jelezze ingatlantanácsadójának, ha nem csak önerőből finanszírozza a vásárlást, mert utólagos szerződésmódosításért az ügyvédek külön munkadíjat számolnak fel!
A vevői oldalról sok oka lehet, hogy miért akarnak szerződést módosítani, a leggyakoribb a finanszírozásban bekövetkezett változások, például egy bankváltás. (Ilyenkor nem cégünk, hanem az érintett bank szokta megkövetelni a szerződés módosítását.) A vevői szerződésmódosításra vonatkozó kérések esetén a Metrodom igyekszik minden segítséget megadni, hogy a szükséges módosítás mielőbb a vevő igényeinek megfelelően elkészüljön, ha azonban a cégünkre egyértelműen hátrányos feltételeket tartalmazna (például az eredetihez képest több hónappal későbbi fizetést), akkor mindenképpen javasoljuk az előzetes egyeztetést, hogy cégünk el tudja-e fogadni a kért módosítást.
A módosításra ugyanazok a követelmények vonatkoznak, mint a szerződéskötésre, de ekkor a vevőnek kell viselnie az ügyvédi munkadíjat, ennek mértékéről az eljáró ügyvédi irodától kell felvilágosítást kérni. (A félreértések elkerülése végett a Metrodom semmilyen díjat nem kér a szerződésmódosításhoz való hozzájárulásért.)
Ha a feleknek nem sikerül megegyezésre jutniuk a szerződésmódosítást illetően, akkor az eredeti adásvételi szerződés él tovább, a szerint kell eljárni.
Amennyiben műszaki konzultáción kér valamilyen módosítást, úgy annak nincs külön szerződésmódosítási díja.
A fizetési ütemezés a lakás készültségétől, a finanszírozási forrásoktól (önerő, bankhitel, CSOK stb.), valamint attól is függ, van-e már projektfinanszírozó bank, amely a vevői fizetést is meghatározhatja. Az egyes házainkra vonatkozóan honlapunkon, a Pénzügy menüpont alatt találja meg a konkrét ütemezést.
Ami minden esetben megegyezik, hogy szerződéskötéskor csak a 10% foglalót kell megfizetni. Azonnal költözhető lakás esetén a szerződéskötés után rendszerint 30 nap áll rendelkezésre a teljes vételár megfizetésére, bankhitel vagy más külső forrás esetén ez 45 napra nő.
A fennmaradó 90%-ot csak a műszaki átadás és a használatbavételi engedély kiadása után, közvetlenül a beköltözés (birtokbaadás) előtt kell teljesíteni. Ha adózási okokból az előzőekben írtaknak megfelelően még a kivitelezés befejezése előtt szeretné részben vagy egészében kifizetni a teljes vételárat, ezt megteheti bankhitellel történő vásárlás esetén is, erre azonban jellemzően csak a projektfinanszírozó banknál van lehetőség, és kizárólag piaci (nem kamattámogatott) bankhitel esetén. A bankhitelről, annak folyósításáról érdeklődjön előzőleg hitelügyintézőjénél! A kamattámogatott hitel és a CSOK kizárólag a jogerős használatbavételi engedély után folyósítható.
Ez a fizetési konstrukció nem csak egyszerű és kényelmes, de biztonságos is, senkinek sem kell azon aggódnia, hogy az ingatlanfejlesztő mit fog csinálni a pénzével. A projektfinanszírozási szerződés után, még az első 10% is egy zárolt bankszámlára kerül, amihez csak a projekt sikeres befejezését követően jutunk hozzá, azaz ez is arra ösztönöz minket, hogy rendben felépítsük a házat, megkapjuk a használatbavételi engedélyt, átadjuk a lakásokat. Ügyfeleinknek amiatt sem kell aggódniuk, hogy valamilyen váratlan gond miatt a finanszírozó bank az ő befizetéseiket, lakásaikat használják fedezetnek a Metrodom hiteléhez. A finanszírozási szerződést ugyanis úgy kötjük, hogy amennyiben a vevő teljesíti fizetési kötelezettségét (kifizeti a teljes vételárat), a bank köteles hozzájárulni a vevő tulajdonjogának bejegyzéséhez és a jelzálog törléséhez.
Ha külső forrást is igénybe szeretne venni, mindenképpen még a végleges adásvételi-szerződés megkötése előtt egyeztessen hiteltanácsadójával, a bankkal vagy munkáltatójával, mert rendkívül eltérőek a szerződési és folyósítási feltételeik, és nem biztos, hogy megfelelnek cégünk elvárásainak, illetve az előszerződésben rögzített feltételeknek, hogy legkésőbb a használatbavételi engedély kiadását követő 45 napon belül az utolsó vételárrész is kiegyenlítésre kerüljön. A projektfinanszírozó vagy velünk szerződést kötött bank már a használatbavételi engedély kiadásakor, vagy igény esetén akár a műszaki készültségnek megfelelő részletekben is folyósít. Ugyanakkor vannak olyan bankok melyek csak az albetétesítéskor, 3-6 hónappal később fizetnek, vagy olyan feltételeket támasztanak (rendszerint a vevői tulajdonjog és a banki jelzálogjog előzetes bejegyzését), amit cégünk nem tud elfogadni.
Ettől eltekintve alapvetően alkalmazkodunk a banki elvárásokhoz, szükség esetén banki ügyintézőjével is egyeztetünk, ha azonban Ön elmulasztja az előzetes egyeztetést, akkor egyszerűen a szokásos, általános feltételeket foglaljuk a szerződésbe, és ha ezt utólag kell módosítani, azt az ügyvédi iroda csak külön munkadíj mellett tudja vállalni.
Lakástakarékpénztári megtakarításait (Fundamenta, OTP Lakáskassza stb.) is használhatja a vételár kiegyenlítésére, ami a banki hitelnél jóval egyszerűbb ügyintézést jelent, a 3 hónapos folyósítással azonban számolnia kell. Ha viszont kiegészítő hitelt is fel kíván venni, akkor ugyanolyan eljárásra számíthat, mint az előző pontban írt bankhitel esetén.
A birtokba adást megelőzően a mérési napokon lesz lehetőség bemenni a lakásba, ekkor ellenőrizhetőek az addig elkészült javítások is. A mérési napokat a műszaki átadáson kapott tájékoztató füzetből, illetve a műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyvből tudhatja meg. Ezeken a napokon lehet a konyhabútor, beépített szekrények helyét, akár a kiválasztott mesteremberrel együtt. Nyomatékosan kérjük, hogy a megadott napokon túl belépési kéréssel ne forduljon hozzánk, mert annak nem tudunk eleget tenni! Amennyiben a belépéssel kapcsolatban bármilyen probléma merül fel (károkozás, a lakás elhagyásának megtagadása a munkaidő végén stb.), a bejárási lehetőséget azonnal megszüntetjük.
Felhívjuk a figyelmet, hogy munkatársaink a mérési napokat követően, a birtokba adásig eltelő időben többször is be fognak menni a lakásba, rendszeres szellőztetés, illetve a fűtőtest szelepek és csaptelepek ellenőrzése céljából, illetve az okosotthon-rendszer felszerelésére és beüzemelésére is ebben az időszakban fog sor kerülni. Éppen ezért a mérési nap kizárólag a hibajavítások ellenőrzésére, felmérésre, a lakás megszemlélésére használható, kivitelezési munka (például légkondicionáló vagy konyhabútor szerelés) nem végezhető, a lakásban hagyott bármilyen bútorért, berendezési tárgyért, szerszámért vagy más eszközért a fentiekre tekintettel semmilyen felelősséget nem tudunk vállalni. Hasonló okokból a lakásban a későbbiekben sem lehetséges kivitelezési, szerelési munkát folytatni, mivel azok folyamatos felügyeletét és ellenőrzését nem tudjuk biztosítani, és a lakásban a burkolatokban, szaniterekben, az okosotthon-rendszerben stb. okozott esetleges károkért való felelősség utólag nem lenne megállapítható.
Ha valamiért nem lehetséges a „végleges” adásvételi szerződés megkötése, a felek előszerződést kötnek egymással. Az előszerződésről részletesebben a 7.10 pontban olvashat. Az előszerződés nem adásvételi szerződés, nem arról szól, hogy Ön vesz tőlünk egy lakást, hanem arról, hogy a felek kötelezik magukat bizonyos határidőig az adásvételi szerződés megkötésére. Előszerződéssel, a végleges adásvételi szerződés megkötése nélkül nem lehet tulajdont szerezni.
A földhivatal a vevő tulajdonjog bejegyzésére irányuló kérelmét a telek tulajdoni lapján (albetétesítés után a lakás saját, külön tulajdoni lapján) úgynevezett széljegyként tünteti fel. Így a tulajdoni lapot kikérve bárki meggyőződhet róla, hogy ki(k)nek a tulajdonjoga kerül majd bejegyzésre.
Az építkezés befejezését és az ezt jogilag is kimondó használatbavételi engedély kiadását (9.7 pont) követően válik az építkezés lakóházzá, ez után kérhetjük a földhivataltól a társasház bejegyzését. Magára a bejegyzésre a használatbavételi engedély jogerőre emelkedését követően kb. 3-4 hónap múlva kerül sor. Ekkor a telek korábbi tulajdoni lapja lesz a társasház törzslapja, amelyhez kapcsolódóan a földhivatal megnyitja az önálló albetéteket („albetétesít”), így a lakásoknak, tárolóknak, üzleteknek, a teremgarázsnak ekkortól külön tulajdoni lapja lesz. (Sok banknál ez a hitel folyósításának egyik feltétele, a Metrodom azonban kifejezetten a használatbavételi engedélyhez köti a hitelből történő vételárrészek megfizetését is.) Erre a külön tulajdoni lapra vezeti át a földhivatal a korábban a telek tulajdoni lapján szereplő széljegyeket, hitelfelvétel esetén ide kerülnek bejegyzésre a bank biztosítékai.
A teljes vételár megfizetését követően a Metrodom beadja a tulajdonjog bejegyzéséhez hozzájáruló nyilatkozatot, a földhivatal pedig ennek, valamint a korábbiakban felfüggesztett tulajdonjog bejegyzésére irányuló kérelem alapján jegyzi be a vevő tulajdonjogát – a magyar jogszabályok szerint ekkor lesz valaki „tulajdonjog várományosból” ténylegesen is tulajdonos. Ekkor jegyzik be a haszonélvezeti, illetve használati jogokat is. A tulajdonjog bejegyzéséhez hozzájáruló nyilatkozatunkat bankhitellel történő lakásvásárlás esetén sokszor a bank részére kell eljuttatnunk, vagy előzetesen ügyvédi letétbe helyeznünk, ha Öntől ezt kérné a bankja, forduljon ügyfélszolgálatunkhoz.
A tulajdonjog bejegyzéséről szóló határozatot a földhivatal rendszerint csak az eljáró ügyvédi irodának küldi meg, amely egy másolati példányt továbbküld a vevőnek, így Ön mindenképpen értesülni fog tulajdonjogának bejegyzéséről.
Az ingatlan vásárlása szempontjából a kettős, illetve az európai uniós országok állampolgárai ugyanolyan eljárásra számíthatnak, mint a magyar állampolgárok, eltérés csak nem EU tagállamok polgárai esetén van. Maga az eljárás ilyenkor sem bonyolult, az ingatlan fekvése szerint területileg illetékes kormányhivatalhoz (a Metrodom esetén Budapest Főváros Kormányhivatalához) kell egy kérelmet beadni, kérve a tulajdonszerzéshez való hozzájárulásukat. Az engedélyt a hivatal rutinszerűen, egy-két hónap alatt kiadja, ezt kell a földhivatali beadványhoz csatolni. Magával az ügyintézéssel külön díj ellenében az adásvételi szerződésben közreműködő ügyvédi iroda is megbízható. Az eljárás illetékköteles, ennek aktuális mértékéről a Kormányhivatal honlapján tájékozódhat.
A tulajdonjog bejegyzését követően minden probléma nélkül, akár azonnal el is adhatja új lakását. Fontos, hogy az Ön által továbbértékesített lakás illetékkedvezmény (2.1 pont) szempontjából nem fog új építésűnek számítani, „újként” ugyanis kizárólag ingatlanfejlesztők értékesíthetnek lakást, mint például a Metrodom.
Van, aki nem szeretné megvárni a tulajdonjog bejegyzését, és már korábban értékesíteni kívánja a megvásárolt lakást. Nyomatékosan fel kívánjuk hívni a figyelmét, hogy a Metrodom tiltja a még a cégünk tulajdonában lévő, kifizetetlen, birtokba nem adott lakások tovább értékesítését.
Ha a lakás vételárát részben hitelből finanszírozza (8.3 pont), a hitelt nyújtó bank zálogjogot fog bejegyeztetni lakására. A zálogjog bejegyzése az Ön tulajdonjogának bejegyzésével egyidejűleg történik. Amennyiben lakását önerőből vásárolta meg, akkor is használhatja utólag egy bankhitel fedezeteként, erre azonban csak az Ön tulajdonjogának bejegyzését követően lesz lehetősége. (Nem cégünk tiltja meg, hanem a bankok várják ezt el.)
A Metrodom alapvetően tárgyalással, megegyezésre törekedve kívánja rendezni az esetleges vitákat és konfliktusokat, ha azonban ez nem sikerül, akkor, ha a vevő gazdasági társaság (cég), az adásvételi szerződés tekintetében a felek kizárólag a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett Állandó Választottbírósághoz fordulhatnak, ez az egyik olyan szerződéses pont, amelyhez a Metrodom céges vevő esetén ragaszkodik.
A Választottbíróság nem része az állami bírósági rendszernek, ítélete ellen nincs fellebbezés és – nagyon szűk kivételtől eltekintve – állami bíróság előtt sem támadható meg, viszont ugyanolyan kötelező és végrehajtható erővel bír. Maga az eljárás nagyon gyors, a kereset beadásától számítva 6 hónap múlva rendszerint már meg is van a jogerős ítélet (a „rendes” bíróság ennyi idő alatt sokszor az első tárgyalást se tűzi ki). Ez a gyorsaság a választottbíróság legfőbb előnye, amivel megelőzhető az évekig tartó pereskedés (és ennek nem elhanyagolható ügyvédi és egyéb, pl. többszöri illeték-költségei) és jogi bizonytalanság. Másrészt a vesztes félnek jóval többe kerül az eljárás, mint az állami bíróságon, ami visszatartja a feleket a "próba-szerencse" alapon való pereskedéstől és még inkább a megegyezésre ösztönzi őket.
Új építésű lakás esetén a lakásra és a teljes épületre kötelező jótállást ír elő a törvény. Ennek időtartama az egyes épületszerkezeti elemektől és anyagoktól függően 3, 5 vagy 10 év. Azt, hogy mire hány év jótállás jár, a 181/2003. kormányrendelet és annak négy melléklete határozza meg, mely elérhető a net.jogtar.hu weboldalon.
Az épülettel, illetve a lakással együtt, több olyan dolgot is (át)adunk, amelyekre nem az előző kormányrendelet, hanem az általános törvényi szabályok vonatkoznak. Ezek olyan berendezési tárgyak, műszaki cikkek, amelyek nem kapcsolódnak szorosan az ingatlanhoz. Néhány tipikus példa:
- az épület előterében található bútorok (kanapé, fotel, asztal stb.),
- más helyiségekben (pl. babajátszószoba, klubszoba, tetőterasz stb.) lévő bútorok, berendezési tárgyak,
- a fitneszteremben található edzőgépek és sporteszközök,
- szórakoztató-elektronika (TV, rádió, hangfal stb.),
- az okosotthon rendszer (a termosztát kivételével) és azok elemei, például központi egység, érintőkijelző, érzékelők stb.
Ezekre a berendezésekre és műszaki cikkekre a jótállás jellemzően egy év, kivéve ha a jogszabályok ennél hosszabb kötelező jótállást írnak elő.
Nagyon fontos, hogy a 3 éves jótállás nem az átadás (birtokbaadás) pillanatában kezdődik, hanem amikor a kivitelező (a Metrodom Kivitelező Kft. vagy Metrodom Építő Kft.) átadja az épületet a megrendelőnek (az ingatlanfejlesztőnek, azaz valamelyik Metrodom leányvállalatnak). Ennek a szabálynak az az oka, hogy a lakások, beállók, tárolók egymástól nem elválasztható, független termékek, hanem műszaki szempontból egységes egészet alkotnak. Nem lehetséges, hogy pl. a kazán vagy a lift az egyik lakó felé még garanciális legyen, a másik felé azonban nem.
Azt, hogy a jótállási időnek mikor van vége, a jótállási jegy tartalmazza, de a honlapunkon is megtalálja, illetve ügyfélszolgálatunk is tud információval szolgálni. Erre különösen akkor érdemes figyelni, ha már elkészült, lakott házunkban vásárol lakást, mert lehet, hogy a jótállási időből már csak egy-két év van hátra, sőt elvben az is elképzelhető, hogy a jótállási idő már lejárt, ekkor jön igazán számításba a fél éven belül érvényesíthető szavatosság.
A jótállás kötelezettje, akinek a garanciális javítást el kell végeznie, elsődlegesen az épület generálkivitelezője, a Metrodom Kivitelező és a Metrodom Építő Kft., nem pedig az eladó Metrodom-leányvállalat. Ezt a jogszabály rendezi így, és az adásvételi szerződés is tartalmazza. A bejelentéseket, a javítások koordinálását a Metrodom Kivitelező és a Metrodom Építő Kft. munkatársai végzik, ha bármilyen garanciális problémája van, kérjük, hogy velük vegye fel a kapcsolatot a honlapunkon található elérhetőségeken, ne ügyfélszolgálatunkkal.
Amennyiben a hiba nem követel azonnali beavatkozást, nincs szó vészhelyzetről, kérjük, hogy írásban a honlapunkon keresztül jelentse be a hibát. A bejelentést követő 5 munkanapon belül a megadott telefonszámon jelentkezni fog Önnél a garanciális ügyintéző. (Ez a határidő év végén meghosszabbodik, akkor ugyanis garanciális részlegünk 2 hétig zárva van.) Kérjük, hogy ezért bejelentését úgy időzítse, hogy munkatársunk rendelkezésére tudjon állni, és ne például hosszabb szabadság vagy külföldi tartózkodás előtt tegyen bejelentést, mert két sikertelen kapcsolatfelvételi kísérlet után az ügyet tárgytalanként lezárjuk.
Ha a hiba jellege ezt szükségessé teszi, akkor garanciális építésvezetőnk egy Önnel egyeztetett időpontban előzetes szemlét tart, ahol felméri a hiba mértékét és javítási igényét, ha erre nincs szükség, akkor rögtön egy javítási időpontot egyeztetünk.
A javításokat kisebb hiba esetén a Metrodom saját szerelője végzi. Nagyobb, vagy szakember beavatkozását igénylő hiba esetén a javítást szakipari alvállalkozóra bízzuk, rendszerint arra, akik az építés során is közreműködtek. A munka végén egy egyszerű jegyzőkönyvet veszünk fel, amelyet a javítást végző alvállalkozó és a bejelentő is aláír, ez igazolja a javítás megtörténtét.
Nem tartozik a jótállás körébe a háziállatok vagy a kártevők (galambok, hangyák stb.) által okozott károk javítása.
Nem javítjuk a nem rendeltetésszerű használatból eredő hibákat, például a szellőztetés elmulasztása vagy a fűtés elzárása miatti penészesedést, valamint a nem megfelelő tisztítószer okozta károkat (foltosodás, elszíneződés, karcolódás), valamint a karbantartás elmaradásából eredő károkat (dugulás, vízkő, koszolódás).
Nem javítjuk az átvételt követően megváltoztatott vagy lecserélt részeket, például ha lecseréli parkettáját vagy letapétázza, vagy átfesti a falat. A félreértések elkerülése végett, a tőlünk rendelt változtatásokra, rajtunk keresztül megrendelt, általunk beépített anyagokra ugyanaz a jótállás vonatkozik, mint az alapáras kiépítésre és termékekre.Nem végzünk esztétikai „hozzájavítást”. A használat során bizonyos anyagok (falfestés, fuga) színe enyhén változhat koszolódás vagy a használt tisztítószerek miatt fakulhat vagy sötétedhet. Ha ilyenkor javítjuk a festés hajszálrepedését vagy pótlunk egy kiesett fugadarabot, a javított rész árnyalata eltérhet a többitől. Emiatt azonban nem fogjuk a teljes fürdőszobát újrafugázni, nem fogjuk egy vakolatrepedés miatt a teljes lakást kifesteni.
Más kategóriába tartozik, de lakói bejelentésre ugyancsak nem javítjuk a közös területeket vagy az ott lévő gépeket, szerelvényeket (lift, kazán, világítás stb.), mivel ilyen munkákra csak a közös képviselő adhat engedélyt és veheti át azokat. Ha a közös területtel volna valamilyen gondja, azt kérjük, hogy a közös képviseletnek jelezze!
Nem tartozik a jótállás alá, a lakásban lévő berendezések, így különösen az okosotthon beállításainak módosítása, ide értve a használó által végzett módosítások miatt esetleg szükségessé váló alapbeállítások visszaállítását. Amennyiben a felszerelt berendezések, az okosotthon használatához, a beállítások változtatásához, optimalizálásához segítségre van szüksége, a beszállító, illetve beépítést végző partnerünkhöz tud fordulni, akinek az elérhetőségét a honlapunkon találja meg. Ezért a szolgáltatásért partnerünk külön díjat számolhat fel, ezt kérjük, hogy a megrendelés előtt egyeztesse!