Elektromos autó

A Metrodom számára fontos a környezetvédelem, a korszerű és energiatakarékos, hatékony technológiák bevezetése. Hazánkban is egyre többen használnak konnektorról tölthető (plug-in) hibrideket, illetve teljesen elektromos meghajtású autókat, az előrejelzések szerint pedig a számuk a jövőben dinamikusan növekszik. A zéró károsanyag-kibocsátású, városban ezért kifejezetten előnyös elektromos autók elterjedésének egyik akadályát a töltési nehézségek jelentették: kevés a nyilvános töltőállomás, más alternatívák pedig nem igazán voltak a városi autósok számára. Erre a kihívásra reagálva a Metrodom valamennyi, 2021-ben vagy ezt követően induló projektjében minden gépkocsibeálló esetén alapfelszereltség az elektromos autótöltő. Ezt az innovatív, jövőbe mutató lépést a Metrodom a hazai lakóingatlanfejlesztők között elsőként tette meg, hogy az elektromos autótöltés valamennyi gépkocsibeállóval rendelkező ügyfelünk számára elérhető legyen. 

Az elektromos töltők 32A teljesítményűek, melyekkel legfeljebb 7,2kWh-val tölthetőek az elektromos autók akkumulátorai. Ezzel a teljesítménnyel egy átlagos, 50-70kW kapacitású akkumulátor is teljesen feltölthető 10-12 óra alatt. A 7,2kWh a nyilvános töltőoszlopokot elérhető gyorstöltéssel szemben nem veszi igénybe az akkumulátorokat, így később és lassabban jelentkezik az akkumulátorok kapacitás csökkenése is. 

A töltők a ma szabványosnak számító, Type2-es csatlakozással rendelkeznek, valamennyi jelenleg Magyarországon kapható elektromos autóval kompatibilisek. A töltő használatához, a töltés elindításához egyedi proxy szükséges, melyet ügyfeleink a beálló átadásakor kapnak kézhez. A proxyk nélkül egyik töltő sem használható, így gyakorlatilag nem lehetséges a szabálytalan áramvételezés, az "ingyentöltés". A felhasznált áram elszámolása ugyancsak a proxy alapján történik, a társasház a töltő által fogyasztott áramot ugyanúgy elszámolja és kiszámlázza a tulajdonosok felé, ahogyan a fűtési és vízfelmelegítési díjat, vagy a közös költséget. Az alkalmazott elszámoló ár megegyezik a társasházi áram díjával, amely jelenleg a szabadpiaci árnál alacsonyabb, és mintegy harmada-negyede a nyilvános töltők áramdíjának. Ennek köszönhetően az elektromos autót választó ügyfeleink nem csak kényelmesen tölthetik autójukat, de autóik használati költsége is alacsony maradhat. 

A teremgarázsokban található valamennyi elektromos autótöltő egységes rendszerbe van kötve, amely az előzőekben részletezett fogyasztási elszámoláson túl végzi az úgynevezett teljesítmény-menedzsmentet is. A töltőhálózat áramellátását, a vezetékrendszert úgy méreteztük, hogy már eleve feltételeztük, hogy valamennyi beállót teljesértékű - tehát nem hibrid - elektromos autóval fognak használni. A teljesítmény számítás során figyelembe vettük a budapesti autósok által naponta átlagosan megtett utat, az elektromos autók jellemző áramfogyasztását, ez alapján pedig a töltőhasználat várható gyakoriságát, a töltések hosszát is. Számoltunk azzal is, hogy a tulajdonosok várhatóan és jellemzően éjszaka fogják tölteni autóikat. A célunk az volt, hogy ügyfeleink a használat során valóban elérjék a 6,8-7,2kWh töltési sebességet. A rendszer kellő teljesítményfelkészítése ellenére ugyanakkor felkészültünk az esetleges túlhasználat kezelésére is, ezt végzi a teljesítmény-menedzsment. Egy átlagos elektromos körön, ha egyszerre túl sok fogyasztó működik, a maximum elérésekor működésbe lép a kismegszakító, azaz a biztosíték lecsapódik, és minden fogyasztó áram nélkül marad. A teremgarázsban ezzel szemben, ha egyszerre túl sok autó kapcsolódna a hálózatra, a teljesítmény-menedzsment gondoskodik arról, hogy a rendelkezésre álló árammennyiséget arányosan ossza el az éppen töltőn lévő gépkocsik között. Így valamennyi gépkocsi töltése, ha alacsonyabb teljesítménnyel is, de folytatódik, a töltés nem szakad meg, és ahogy a már feltöltött gépkocsik sorra lekapcsolódnak a hálózatról, úgy emeli vissza az árammennyiséget a teljesítmény-menedzsment a többiek számára. Így mindig, minden gépkocsitulajdonos tudja és számíthat rá, hogy autóját rendben fel tudja majd tölteni, nem marad áram nélkül. 

A valamennyi gépkocsibeállóhoz alapfelszereltségként adott elektromos töltő jól mutatja, hogy a Metrodom számára valóban fontos szempont a fenntarthatóság, ügyfeleink kényelme, és az általunk épített társasházak és lakások jövőállósága.

VEGYE FEL

A KAPCSOLATOT

ÉRTÉKESÍTŐINKKEL